BK = ontbijt om 5 uur

BK = ontbijt om 5 uur

Komende zondag 25 juni zal Antwerpen meer dan ooit niet toegankelijk zijn met de wagen. Al om 8 uur ’s ochtends gaan de dames eliterensters van start voor het Belgisch kampioenschap over een afstand van nauwelijks meer dan 100 kilometer. Te weinig, is een vaak gehoorde opmerking binnen het peloton, maar we kunnen er nu eenmaal niets aan veranderen. Over de hele wedstrijd zullen we echter toch ongeveer tien kilometer kasseien moeten overwinnen en wellicht kunnen die er toch voor zorgen dat er een schifting komt en dat het geen echte massasprint wordt.

Hoe ziet nu de ideale voorbereiding eruit op zo’n dag?

Zorg in ieder geval dat je de dagen voor het BK voldoende eet en drinkt. Train de dag voor het BK niet meer te intensief of te lang. Rust voldoende uit. Ga tijdig slapen, want de wekker loopt gezien het startuur heel vroeg af. Het ontbijt moet je namelijk al drie uur voor de start van de wedstrijd achter de kiezen stoppen, in dit geval dus om 5 uur in de ochtend. Ontbijt licht, maar zorg er toch voor dat je voldoende koolhydraten binnen hebt. 
Pak je koerszak de avond voordien. Vergeet geen broekzalf of antifrictie zalf voor de kasseien. Focus je niet op de tegenstand, maar ga uit van je eigen sterkte.

Verder hoop ik dat de winnares de driekleur een heel jaar lang kan laten zien tijdens het wegseizoen én nog mooie prestaties kan neerzetten in 2018.

Aan iedereen die deelneemt alvast veel succes en weinig lekke banden!

Annelies Dom

Foto Paul Hinninck
 

Het BK, sportief een voltreffer

Het BK, sportief een voltreffer

Sometimes you win, sometimes you learn

Sometimes you win, sometimes you learn