I feel Slovenia

Woensdagochtend 7 juni heel, héél vroeg. De wekker met het meest irritante geluid ter wereld schreeuwt om 3 uur doorheen onze slaapkamer. Al meermaals heb ik de neiging gehad het onding een dreun te verkopen, maar het gaat om Caspers reiswekker en dat kan ik niet maken hé. Doorgaans staan we ’s ochtends op met behulp van een vrolijk fluitende lichtwekker, maar wegens het vroege uur hebben we voor de zekerheid twee wekkers gezet. Nu vertrouwt mijn biologische wekker het hele zaakje nog niet helemaal en dus werd ik net iets voor 3 uur al wakker (het geluid van de wekker bleef desondanks horendol makend).
In mijn studententijd ben ik wel eens op de dag van een examen ofwel uren te vroeg opgestaan ofwel wakker geworden op het tijdstip dat de trein vertrok. Gevolg van dat laatste was een ongeschoren vader die mij met het ontbijt nog tussen de tanden holderdebolder en in volle spits tot in Leuven bracht met de auto, adrenaline verzekerd! Bij deze nogmaals bedankt pa!

Dat vroege opstaan heeft natuurlijk een reden. We reizen die dag namelijk af naar Slovenië. Meer bepaald naar de hoofdstad van het land, Ljubljana. Daar nemen we met de Belgische federatie voor het derde jaar op rij deel aan de tijdrit, onderdeel van de wielerhappening Maraton Franja. De rit erheen is zo’n 1.300 km lang, verloopt al bij al vlot, doch doorspekt met enkele felle regenbuien en onvermijdelijke wegenwerken. De van tijd tot tijd adembenemende landschappen waar we doorheen rijden, maken echter veel goed.

Slovenië maakte in de vorige eeuw deel uit van het voormalige Joegoslavië en werd op 25 juni 1991 (als eerste) onafhankelijk. Sindsdien is het land fel gemoderniseerd en is de welvaart er sterk toegenomen. Dat zie je duidelijk in de omgeving van de hoofdstad, een gezellige mengeling van oud en nieuw. Het hotel, door de organisatie voorzien, en de start van de Maraton Franja bevinden zich in het BTC Ljubljana gedeelte. Het Business Trade Center van de stad met een heel modern en groot (450 shops!) winkelcomplex. In Slovenië wordt ook fel aan de weg van het fietstoerisme getimmerd, naast de jaarlijkse Maraton Franja duiken overal nieuwe fietspaden en -voorzieningen op. Een must voor de echte fietsliefhebber!

Maraton Franja ontleent zijn naam aan Franja Bojc Bidovec, arts en oprichter van het Franja Partisan Hospital die in WO II een verborgen schuilplaats bood aan bijna 600 gewonde partizanen, leden van de geallieerde troepen en mensen die medische verzorging nodig hadden. Het gereconstrueerde hospitaal bevindt zich in Dolenji Novaki, zo’n 39 kilometer ten noordwesten van Ljubljana en doet nu dienst als museum. Het is een beschermd oorlogsmonument en maakt deel uit van het EU erfgoed. Uit respect en als eerbetoon aan het hospitaal en zijn medewerkers werd de naam aan het fietsevenement verbonden. Ook komt de Gran Fondo, die op zaterdag wordt verreden, erlangs.

Het hele fietsgebeuren getuigt van een puike organisatie, het is telkens heel fijn om met de Belgische federatie aan dit evenement te mogen deelnemen. Het hotel is meer dan in orde, het parcours loopt over heel mooie en perfect verkeersvrije wegen en de omgeving is prachtig. Eenmaal de stad uit, rijd je de bergen tegemoet, hier en daar zie je nog enkele toppen bedekt met eeuwige sneeuw. Liefelijk en adembenemend tegelijk. Tijdens de tijdrit is het wel net iets minder genieten, dan staan je benen namelijk in brand en schreeuwen je longen constant om meer lucht en moet het steeds nog rapper gaan ook, hèhè. Een bekende naam trouwens die hier al vaker bij onze mannelijke collega’s aan de start stond (de tijdrit is er voor meerdere categorieën en is tevens het Sloveense kampioenschap tijdrijden) is Primoz Roglic.

Terwijl ik deze blog schrijf, zijn we al weer op weg richting België, om er zondag deel te nemen aan de Diamond Tour in Nijlen, ook al met de Belgische federatie. Het alarm van de iPad stond om 5u45, de reiswekker liet ik stiekem thuis…

Sportieve groetjes,

Ann-Sophie Duyck

Sometimes you win, sometimes you learn