Als atleet sta je nooit alleen

Als atleet sta je nooit alleen

Wanneer je als wielrenner een schitterende prestatie neerzet, gaat alle aandacht naar die ene persoon. Iedereen spreekt over hoe geweldig de wedstrijd en het resultaat waren, maar wat weinigen beseffen, is hoeveel mensen er eigenlijk meewerken aan de prestaties van die ene persoon. Eigenlijk moet je een atleet zien als een bedrijfje, met elk zijn eigen omkadering, de ‘werknemers’ als het ware. Heel belangrijk is dat je je heel goed voelt bij de mensen die je omringen, je moet er per slot van rekening intens mee samenwerken. Ikzelf heb ook zo een aantal mensen die me steunen en helpen om mijn doel te bereiken.

Als eerste de trainer, dit is misschien wel de belangrijkste persoon in de hele omkadering. Hij stelt wekelijks mijn trainingsschema’s op en met hem heb ik dagelijks contact. Om een gepast trainingsprogramma op te stellen, moet hij namelijk weten hoe ik me voel en hoe het met me gaat. Wanneer ik vermoeid ben, past hij de trainingen aan zodat er telkens een goede balans is tussen trainingsbelasting en herstel.

Ik ga ook wekelijks langs bij de kinesist, met hem doe ik gerichte stabilisatie-oefeningen ter versterking, maar ook als blessurepreventie. Wanneer ik toch met een blessure te kampen heb of ergens last krijg, kunnen we kort op de bal spelen en kan dit meteen aangepakt worden.

De mecanicien, logischerwijs zorgt hij ervoor dat mijn fietsen perfect afgesteld staan zodat ik zonder mechanische problemen mijn wedstrijden kan afwerken. Het is heel belangrijk dat je de mecanicien blind vertrouwt, zo kan je voor de wedstrijd op je fiets stappen en vol vertrouwen de koers aanvatten.

Na een lastig trainingsblok of een wedstrijd kan ik altijd terecht bij de masseur. De massage zorgt ervoor dat mijn spieren weer soepel worden en dat ik beter herstel.

Sportpsycholoog, hier hangt jammer genoeg nog steeds een beetje een taboe rond. Een groot deel van de mensen denkt nog steeds dat je echte problemen moet hebben voor je naar een sportpsycholoog gaat. Maar niets is minder waar, een sportpsycholoog is altijd een goede aanvulling bij de omkadering. Zeker ook wanneer het goed gaat. Hij kan je helpen om bijvoorbeeld beter om te gaan met stress en goede beslissingen te nemen in stresserende omstandigheden.

De diëtist/voedingsadviseur, hiermee heb ik vooral contact in het begin van de winter en wanneer het seizoen van start gaat. We kijken samen na wat mijn werkpunten en doelen zijn en werken daar op vlak van voeding naartoe. Veel mensen denken dat je pas naar een diëtist gaat wanneer je wilt afvallen, maar dat is niet altijd nodig. Als atleet is het belangrijk dat je voeding goed is afgesteld op de trainingen die je afwerkt, zodat je goed herstelt en regelmatig goede trainingsblokken kan afwerken. Ook in wedstrijd is de juiste voeding heel belangrijk om het uiterste uit jezelf te halen.

Dit is ook meteen een antwoord op een vraag die toch regelmatig gesteld wordt door mensen die niet in de sport zitten: “als je alleen moet trainen, hoe vul je dan de rest van je tijd?” Ik ben heel dankbaar met de mensen die deel uitmaken van mijn omkadering en hoop dat ze ook beseffen dat ze een heel groot verschil maken voor mij!

Maaike Polspoel

Foto Paul Hinninck

 

Hot, hotter, hottest

Hot, hotter, hottest

Ik ga op reis en neem mee...

Ik ga op reis en neem mee...