Trainen met Koning Winter in het land

Trainen met Koning Winter in het land

Een goede winter betekent een goed seizoen. Vele kilometers worden in de wintermaanden gemalen door de wielrenster als voorbereiding op wat een succesvol wielerjaar moet worden. Vaak zijn dit eenzame kilometers en worden ze gereden in niet altijd ideale weersomstandigheden. Want het is winter. Het zijn donkere, koude en vaak natte dagen. 

De ideale oplossing om de trainingen aangenamer te maken, is een vliegtuig boeken richting zuiderse zon. Al was het dit jaar niet altijd het weer wat normaal verwacht wordt in Spanje. De costa’s werden getroffen door zware regenbuien en straten stonden meermaals blank. Als je dan dacht dat dit de ultieme winterprik was voor het zuiden heb je het grondig mis. Twee weken geleden doken er beelden op van een ondergesneeuwd Spanje. Meerdere wielrenners keerden terug naar België, want trainen was geen optie meer. Momenteel is het er gelukkig een pak beter toeven, zoals te zien is op bijgevoegde beelden van de ploegstage die we op dit moment afwerken in Calpe.

Ondertussen hadden we ook bij ons Koning Winter een tijdje op het appel. Tonnen zout werden uitgestrooid over de Belgische wegen, maar niets houdt een wielrenster tegen. Gewapend met een MTB, thermovest, bivakmuts en dikke handschoenen werden de kilometers toch gereden. Weliswaar met enige ingebouwde voorzichtigheid, want de ijskoude lucht is vijand nummer één voor je luchtwegen. En het enige wat je wil, is op schema blijven en gespaard blijven van ziekte of blessures. 

Tijd voor creatieve alternatieven dus. Daarbij wissel je best zoveel mogelijk verschillende trainingen af met elkaar. Zo gaat het niet vervelen. Beperk je trainingen buiten wegens de koude lucht. Als je toch buiten traint, train dan liever tweemaal korter dan één keer lang. Zo kan je lichaam beter recupereren van de koude. 

Ook krachttrainingen zijn van groot belang in de wintermaanden. Om gemotiveerd te blijven, werk ik samen met Nottebohm Fitlab. Zij geven mij een complete work-out met kracht en stabilisatieoefeningen onder begeleiding van kinesisten. De oefeningen zijn variabel en nooit hetzelfde. Meestal neem ik de fiets tot in Brecht, doe ik mijn work-out en rijd ik terug naar huis met de fiets. Op die manier heb je al snel drie uur getraind en bijna geen last gehad van de koude.

Een ander alternatief is de wielerpiste in Gent. Ze is verwarmd en voor iedereen met een vergunning toegankelijk. Op die manier kan je toch nog je blokken trainen en/of kilometers malen. Het is nog goed voor je fietsbehendigheid ook en je bent nooit alleen. Aan motivatie alvast geen gebrek. De piste is bovendien een goede leerschool voor de weg. Op de piste leer je koersen. 

Een klassieker onder de alternatieven zijn de rollen. Om de tijd goed te laten voorbijgaan op de rollen kan je best blokken inbouwen in je training. Varieer met kracht-, snelheids- en omwentelingsblokken. Zo heb je al snel een heel repertoire aan trainingsprogramma’s. Je hoeft niet heel lang op de rollen te zitten, als er maar wat kwaliteit aan te pas komt. Wil je graag het effect van een lange duurtraining, dan kan je dit combineren met een loop- of schaatstraining. Dit zijn complementaire sporten en komen je algemene basisuithouding zeker ten goede.

De winter is vaak een lastig seizoen voor de wielrenner, maar het heeft wel zijn charmes! Bezig blijven is de boodschap. Want hard werk wordt vaak beloond.

Annelies Dom

Alleen op stage... of toch niet?

Alleen op stage... of toch niet?

Down Under!

Down Under!