Mijn veiligheid op de fiets, een dagelijkse bekommernis

Mijn veiligheid op de fiets, een dagelijkse bekommernis

Welkom terug! Het wielerseizoen 2017 nadert met rasse schreden en daarom pikken wij de draad met de blogs voor vrouwenpeloton.be opnieuw op. Deze week bijt ik de spits af met wensen voor het nieuwe jaar. Aan alle rensters wil ik een gezond seizoen met vele spannende en eerlijke wedstrijden toewensen! Aan alle fans vele zonnige dagen langs de kant van de weg en aan alle leidingen van nationale en publiciteitsteams een postolympisch jaar met een stuk minder spanning en vele kansen om jonge talenten te ontdekken!

Daarbovenop wens ik iedereen een veilig jaar! Ik fiets op een breed fietspad parallel naast een grote weg. Een vrachtwagen op die grote weg komt tot op mijn hoogte en wijkt uit naar rechts over de pechstrook en over het fietspad om via een tankstation in de zijstraat uit te komen. De vrachtwagen legt op deze manier 20 meter minder af dan via het kruispunt, maar voert mij mee tot op het tankstation en in de zijstraat. Verbijsterd staan de tankende autobestuurders te kijken hoe ik dankzij een snelle reactie niet door de vrachtwagen van het fietspad gemaaid word…

Deze voormiddag was geen uitzondering. Dagelijks houdt mijn veiligheid op de fiets me tijdens de vele trainingskilometers bezig. Een portier van een auto dat vlak voor je neus openzwaait, een vrachtwagen die aan hoge snelheid op 80 centimeter afstand voorbij zoeft, een dorpskern waarbij je de weg in een kilometer tijd tot drie keer toe moet oversteken om het fietspad te volgen, een bus die zijn lading passagiers op het fietspad loslaat, een roekeloze postbode die van de ene oprit naar de andere brievenbus vliegt, een fietspad dat net breed genoeg is voor je stuur van 40 centimeter, een autobestuurder die denkt dat je slechts met 15 km/u nadert, een fietspad vol met geparkeerde auto’s, afval en materiaal voor wegenwerken. 

Geen wonder dat ik vaak kies om urenlang langs de West-Vlaamse waterwegen te fietsen, ook al gaat de wind als een gek tekeer en kost het me anderhalf uur tijd om de eerste 30 kilometer van mijn training te volbrengen. Hoe kwetsbaar ik me op de openbare weg voel, langs de kanalen ben ik de koningin te rijk. Laat ons het Nederlandse voorbeeld volgen en langs grote wegen fietssnelwegen aanleggen. Laat ons de fietspaden uit dorpskernen bannen, want fietspaden zijn er voor fietsers, niet voor auto’s. Fietspaden in dorpskernen laten auto’s toe om een hoge snelheid aan te houden, net wat we niet willen, toch? Ik begrijp de moeders en grootmoeders die uit angst de massasprint van dochterlief niet durven bekijken. Maar eerlijk, een beetje ellebogenwerk in het peloton boezemt me minder angst in dan het dagelijkse gevaar in het verkeer.

De grote zorgen omtrent het gevaar van moto’s en auto’s rond het peloton in mannenwedstrijden blijven voorlopig uit in het dameswielrennen. We smeken om meer aandacht voor vrouwenwielrennen, maar zouden we niet beter wachten tot er een goed werkende reglementering en gedrag komen vooraleer we ook ons peloton met grote aantallen gemotoriseerde voertuigen omringen?

En laat het nu net zo zijn dat twee van de UCI-wedstrijden die ik als het meest veilig ervaar van de kalender verdwenen zijn. Rode stiften doorstreepten in januari heel wat wedstrijddagen in de agenda’s van vele ploegen. Financiële problemen bij de organisaties van de Tour (Feminino) de San Luis en de (Ladies) Tour of Qatar veroorzaakten een late annulering van beide wedstrijden en deden velen achter de oren krabben. Geloven we het verhaal over de financiële problemen of leren we hier toch uit dat we voorzichtiger moeten omspringen met het uiten van kritiek, bijvoorbeeld over extreem hoge temperaturen op een WK? Mijn winterperiode van drie maanden werd plots verlengd tot vijf maanden en mijn planning was naar de vaantjes.

Maar ondanks het wegvallen van deze wedstrijden niet getreurd voor de fans van dameswielrennen, want het cyclocrossseizoen is nog in volle gang. De spanning is te snijden met in sommige wedstrijden meer dames aan de start dan in vele kermiskoersen op de weg! Mijn topfavoriet voor de wereldtitel bij de dames elite? Jullie mogen één keer raden…

Sarah Inghelbrecht

Foto's MVH/Paul Hinninck

Down Under!

Down Under!

Tijd om wat andere sporten te beoefenen

Tijd om wat andere sporten te beoefenen