Doha: zon en hitte, dus nood aan hydratatie

Doha: zon en hitte, dus nood aan hydratatie

Nu de herfst stilletjes ons land binnensluipt, loopt het wielerseizoen ditmaal nog niet op zijn eind. Medio oktober vind namelijk nog het wereldkampioenschap plaats in Doha (Qatar). De latere datum van dit evenement heeft vooral te maken met de hogere temperaturen die er ginds heersen. In september, de maand waarin meestal het WK wordt georganiseerd, ligt de gemiddelde temperatuur in Doha rond 32,2 graden Celsius. In oktober bedraagt deze gemiddelde temperatuur al ‘maar’ 28,9 graden Celsius en is het dus al iets milder.

Ter voorbereiding op het WK tijdrijden werd ik door de KBWB uitgenodigd voor een zweetanalysetest in de klimaatkamer van de KU Leuven. Deze klimaatkamer is gevestigd in het gebouw ‘Gymnasium’ van de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen. Voor mij het weerzien van een oude bekende, ik bracht namelijk vier leerrijke en leuke studiejaren door op deze campus! Daar begon mijn eigen wielerverhaal zo’n beetje, want tijdens mijn studies (Master LO & Bewegingswetenschappen) kreeg ik de wielermicrobe helemaal te pakken en nadat ik afgestudeerd was, besliste ik om een licentie aan te vragen.

Bedoeling van de test was dus uiteraard zweten. En zweten, dat gebeurde! Voor aanvang van de test werden op mijn lichaam vier kompressen gekleefd. Na de test werd hieruit dan zweet gehaald om te analyseren welke zouten en in welke mate het lichaam deze zouten afgaf. Ook werd voor en na de test het lichaamsgewicht bepaald, dit om te zien hoeveel vocht je verliest per tijdseenheid.
De temperatuur in de kamer bedroeg rond de 33 graden Celsius, zowat de temperatuur die ons in Doha te wachten staat. De test bestond uit circa 75 minuten fietsen met enkele intensieve tempoblokken.

Op basis van de resultaten van de analyse maakt men een advies op met betrekking tot prehydratatie (voor de wedstrijd) en hydratatie tijdens de wedstrijd. Zo kan voor een atleet steeds een individuele drinkstrategie worden bepaald. Dat is in warme omstandigheden nog eens extra belangrijk, want dehydratie leidt al heel snel tot prestatievermindering. Een vochtverlies van twee procent van het lichaamsgewicht heeft reeds een heel negatieve impact op het prestatieniveau.
De juiste drinkstrategie is dus primordiaal!

Ann-Sophie Duyck

 

Tijd om wat andere sporten te beoefenen

Tijd om wat andere sporten te beoefenen

Tour de Sarah 2

Tour de Sarah 2